Link download: CURRICULUM VITAE Ingrid van de Linde 2010 – 2024
Link download: CURRICULUM VITAE Ingrid van de Linde 1995 – 2024
Naam : Ingrid van de Linde
Geboortedatum : 25 augustus 1959
Beroep : Beeldend kunstenaar | Fotograaf | Onafhankelijk filmmaker | Schrijver | Landschapskunst | Regisseur | Montage | Camera
2023 – 2025/26
In Stilte Gevormd
Ik geloof in de kracht van stilte. In beelden die niet schreeuwen, maar fluisteren. In woorden die niet overtuigen, maar raken.
Mijn werk ontstaat in het ritme van de seizoenen, in dialoog met aarde, wind en herinnering. Kunst is voor mij geen product, maar een vorm van luisteren. Een manier om aanwezig te zijn bij wat gezien wil worden – vanbinnen en daarbuiten.
Ik leef en werk het liefst op een plek waar tijd zich opent. Daar, in het niemandsland tussen innerlijke wereld en uiterlijke vorm, groeit mijn werk. Soms op filmdoek, soms in klei, soms in tekst. Altijd in verbinding met iets dat groter is dan ikzelf.
Ik geloof dat kunst pas tot leven komt als zij gedeeld wordt – maar niet gepusht. Zoals een roos bloeit zonder zich af te vragen wie haar ziet, zo wil ook mijn werk gevonden worden door wie er rijp voor is.
Niet om te pleasen, maar om te herinneren.
Aan de trilling van wat we zijn vergeten.
Aan het ritme van de bij.
Aan het weten van de steen.
Aan de taal van het lichaam.
Aan het licht in het duister.
Wie mijn werk ontmoet, betreedt geen galerie, maar een ruimte van resonantie. Geen spektakel, maar een uitnodiging. Misschien een grensgebied. Misschien een begin.
Projecten in Resonantie
De afgelopen jaren heb ik kunstprojecten ontwikkeld die ontstaan uit deze diepe verbinding met natuur, mythe, landschap en herinnering:
A Swarm of Drumlins
Een interdisciplinair project waarin kunst, geologie en spiritualiteit samenkomen. Het onderzoekt de wijsheid van de aarde via bijen, eilanden, drumlins en prehistorische krachten.
Met sculpturen van klei en bijenwas, filmische observaties en poëtische teksten verbind ik oude landschapsvormen met vragen over onze toekomst.
De Vliedberg / Oneness – Eenling
Een landschappelijke installatie rondom een eivormige sculptuur van essenhout, geplaatst op een oude Zeeuwse vliedberg.
De sculptuur staat voor wedergeboorte, verbondenheid met de klei, en de kracht van het ongedeelde – in dialoog met de wereldboom Yggdrasill en de verborgen geomantie van het landschap.
Een toekomstig onderdeel van het project is het concept voor een kamer in de Vliedberg, waar tijdens de winterzonnewende het eerste licht zijn weg naar binnen vindt – een stille ruimte die opent in afstemming met kosmos en aarde.
De beplanting op de berg zal ontstaan in ritmische patronen, geïnspireerd door de levenskrachtige vormen van Goethe’s natuurobservaties – als een dans tussen zwaartekracht en adem.
Mijn inspiratie vindt haar oorsprong in de megalithische tijd, waar licht, steen en cyclus samen een heilig ritme vormden. Zo weeft dit concept onzichtbare draden over de Zeeuwse wateren, verbonden met de zonnegerichte magie van plekken als Newgrange – een oude herinnering die opnieuw wil ontwaken.
Het leven begon op Koninginnedag
Dit boek is het hart van mijn werk. Een autobiografie, maar niet in de klassieke zin. Geen lineaire reconstructie, eerder een mozaïek van herinnering, waarneming, kunst en innerlijke beweging.
Het boek brengt mijn levenspad in beeld: van jeugd in Zeeland tot ontmoetingen in Parijs, Jemen, Ladakh, Ierland en India; van diepe rouw om geliefden tot momenten van spirituele openbaring.
Elk hoofdstuk staat op zichzelf én is deel van een groter geheel. Je wandelt door landschappen van klei, vuur, zand en licht – soms door de ogen van het kind, soms door die van de kunstenaar, dan weer door een mythologisch of visionair perspectief.
De stijl is persoonlijk én poëtisch, verwevend realiteit met droom, rituelen met beelden, geschiedenis met intuïtie.
Doorheen het boek klinkt een onderliggende oproep: wees trouw aan je innerlijke kompas.
Het bepleit de kracht van vertraging, van aandacht, van niet-weten.
Het stelt vragen over sterfelijkheid, vrijheid, verbondenheid met aarde en het wezen van kunst.
En bovenal: het is geschreven vanuit de wens dat de lezer zichzelf herkent in wat niet wordt uitgelegd – maar geraakt, ontvangen, doorvoeld.
Het leven begon op Koninginnedag
is een ode aan het ongeziene,
een herinnering aan wat nooit verloren ging.
Een boek als een beek: tastend, helder, levend.
Formed in Silence
I believe in the power of silence.
In images that whisper rather than shout,
and in words that touch rather than persuade.
My work grows in the rhythm of the seasons, in dialogue with earth, wind, and memory.
Art is not a product, but a form of listening. I am attentive to what asks to be seen – within and beyond, looking back.
I live and work best where time can open up.
My work grows in the no-man’s-land between inner world and outer form.
Sometimes on canvases of film, sometimes in clay, sometimes in text – always in connection to something larger than myself.
I believe that art only truly comes alive when it is shared – but never forced.
Just as a rose blooms without asking who will see it, my work wishes to be found by those who are ready for it.
Not to please, but to remember.
Of the tremor of what we have forgotten.
Of the rhythm of the bee.
Of the knowing of the stone.
Of the language of the body.
Of the light in the dark.
Those who encounter my work do not enter a gallery,
but a space of resonance.
Not a spectacle, but an invitation.
Perhaps a borderland.
Perhaps a beginning.
Projects in Resonance
Over the years I’ve developed projects that arise from a deep connection with nature, myth, landscape and memory:
A Swarm of Drumlins
An interdisciplinary project where art, geology and spirituality meet.
It explores the wisdom of the earth through bees, islands, drumlins and prehistoric forces.
Clay and beeswax sculptures, filmic observations and poetic texts connect ancient layers with questions about our shared future.
The Vliedberg / Solitary One
A landscape-based installation around an egg-shaped sculpture made of ash wood, placed on an ancient Zeeuwsevliedberg.
The sculpture stands for rebirth, connection to the clay, and the strength of the undivided – in dialogue with the world tree Yggdrasill and the geomantic undercurrent of the land.
A future phase of the project includes a chamber within the mound, aligned with the winter solstice, so that the first light may enter the space – a quiet interior opening in resonance with earth and cosmos.
Plantings on the mound will follow rhythmic patterns, inspired by the life-giving motifs of Goethe’s nature studies – a dance between gravity and breath.
The inspiration lies in the megalithic era, where light, stone and cycle formed a sacred rhythm.
This concept weaves invisible threads across the waters of Zeeland, reaching toward solar-aligned sites like Newgrange – an ancient memory that wants to awaken.
Life Began on Queen’s Day
This book is the heart of my work.
An autobiography – though not in the conventional sense. It is not a linear reconstruction, but a mosaic of memory, observation, art and inner movement.
The book reflects my life’s journey: from childhood in Zeeland to encounters in Paris, Yemen, Ladakh, India and Ireland; from deep mourning to moments of spiritual insight.
Each chapter stands alone, and yet forms part of a larger whole. You walk through landscapes of clay, fire, sand and light – sometimes through the eyes of a child, sometimes the artist, sometimes from a mythical or visionary perspective.
The style is personal and poetic, weaving reality with dream, ritual with image, history with intuition.
A subtle call runs through the book: Be faithful to your inner compass.
It advocates the power of slowness, of attention, of unknowing.
It questions mortality, freedom, our relationship with the earth, and the essence of art.
Above all, it is written in the hope that the reader will find something of themselves in what is not explained – but felt, received, remembered.
Life Began on Queen’s Day
is an ode to a nearness,
a remembrance of what was never lost.
A book like a stream: probing, lucid, vibrant.
May, 2025
Studie & Onderzoek: Costa Rica, Himalaya, Ladakh, India, Myanmar, Jemen, Midden-Oosten, Frankrijk, Portugal, Ierland en Zeeland
- Biogeometrie
- Kwantumfysica
AWARDS
2016 The Tavern & Mr.Bruyns. A honorable mention award, in the film competition in Hudson Ohio.)
The Indie Gathering International Film Festival
STUDIO ‘Doelhof’ in Goes, Poel 1
E-mail: ingridvandelinde@gmail.com
www.ingridvandelinde.nl
childrenofyemen.org
MOB: 0031(0) 622154572