2025
Zomer
Ik ben terug uit Ierland, waar ik in juni verbleef op Achill Island en in het vertrouwde piratennest van Polranny Pirates. Daar voltooide ik de laatste hoofdstukken van mijn autobiografie, Het leven begon op Koninginnedag, die eindigt in een magisch-realistisch drieluik dat zich deels daar ontvouwde.
Het boek bevindt zich nu in de afrondende fase: alle hoofdstukken worden geredigeerd, en de bijbehorende films worden vertaald naar het Engels.
Tijdens mijn verblijf werkte ik ook aan mijn beeldende project A Swarm of Drumlins—366 kleine eilandsculpturen van klei en bijenwas, geïnspireerd door gletsjerheuvels en oude tijdslagen.
Deze zomer kreeg het werk een tijdelijke bestemming als land-art installatie op de grens van eb en vloed in de Zeeuwse Oosterschelde Delta: Bee-Gold Drumlins.
♥ Lees de essays:
-
De Achtvorm: Brug tussen Werelden – over het ritueel in 2025, de lemniscaat, Nietzsche, Goethe, biogeometrie en de architectuur van drumlins.
-
Echo’s van Klei en Licht – een terugblik over mijn artist-in-residenceperiode in Ierland 2024, waarin, kunst, mythe en landschap saqmenkomen.
Beide essays zijn hieronder te downloaden:
Download:De Achtvorm- Brug tussen Werelden
Download: Echo’s in Klei en Licht
Herfst
Schoonheid, de Laatste Drager: Gaza, Parijs en het Kosmische Besef
Na mijn bezoek aan Parijs maakte ik de korte film De Koepel is het Oor:
een poëtische ontmoeting tussen licht, klank en herinnering —
waar vogels, sculpturen en muziek elkaar vinden onder de glazen koepel van de Bourse de Commerce in Parijs.
De film is nu te zien op de pagina Films. Filmduur: 3:31 min.
- Ook schreef ik het essay Aphrodite met Pan/Satyr:
een poëtische reflectie op de sculpturen uit Gaza, de glazen koepel van de Bourse de Commerce,
en het oeroude besef waarin zon, maan en kruis de cyclus van leven en dood verbeelden. - Dit essay vormt een brug tussen mijn film The Dome is the Ear en mijn onderzoek naar de rol van schoonheid en spiritualiteit in hedendaagse kunst.
Download: Aphrodite en Pan – Over de laatste drager van Schoonheid
Summer
I’ve returned from Ireland, where I spent the month of June on Achill Island and in the beloved pirate’s nest of Polranny Pirates. There, I completed the final chapters of my autobiography Life Began on Queen’s Day, which concludes with a magical-realist triptych—part of which unfolded in that very landscape.
The book is now in its final phase: all chapters are being edited, and the accompanying films are being translated into English.
During this stay, I also worked on my visual project A Swarm of Drumlins — 366 small island sculptures made of clay and beeswax, inspired by glacial hills and ancient layers of time.
This summer, the work found a temporary home as a land art installation along the tidal edge of the Eastern Scheldt Delta in Zeeland: Bee-Gold Drumlins.
♥ Read the essays:
-
The Lemniscate – A Bridge Between Worlds – on the 2025 ritual, the lemniscate, Nietzsche, Goethe, biogeometry, and the architecture of drumlins.
-
Echoes of Clay and Light – reflecting on my 2024 artist-in-residence period in Ireland, exploring art, myth, and landscape.
Both essays can be downloaded here:
Download:The Lemniscate – A Bridge Between Worlds
Download: Echoes in Clay and Light
Autumn
Beauty, the Last Bearer: Gaza, Paris and the Cosmic Awareness
After my visit to Paris, I created the short film The Dome is the Ear:
a poetic encounter between light, sound and memory —
where birds, sculptures and music meet beneath the glass dome of the Bourse de Commerce.
The film can be viewed on the Films page. Duration: 3:31 min.
- I also wrote the essay Aphrodite with Pan/Satyr: Beauty as the Last Carrier of Gaza
a poetic reflection on the sculptures from Gaza, seen at the Institut du Monde Arabe, and on the ancient awareness in which sun, moon and cross embody the cycle of life and death. - This essay bridges my film The Dome is the Ear and my research into the role of beauty and spirituality in contemporary art.
